Linjeføring
Plusbus får 22 stationer
Mellem banegården i centrum og Universitetshospitalet kører Plusbus i sin egen bane. Mod Vestbyen kører Plusbus trængselsfrit men sammen med fx vare- og servicekørsel.
Se linjeføring og stationer for Plusbus i de enkelte bydele:
Stationer i Vestbyen
- Væddeløbsbanen
- Vestre Fjordvej
- Haraldslund
- Vestbyen Station
Vestbyen - et levende åndehul
Vestbyen er et populært sted at bo – og ikke uden grund. Lige uden for døren venter en livlig bydel og et hav af fritidsaktiviteter. Plusbus styrker Vestbyens ”rygrad” langs Kastetvej. Både Haraldslund og Vestbyen Station styrkes som attraktive mødesteder, og det er visionen, at arealer langs Kastetvej bruges til bl.a. beplantning.
Med Plusbus bliver der skabt grundlag for en ny bæredygtig udvikling af Vestbyen – Plusbus vil gøre det mere attraktivt at investere i nye projekter i bydelen. Der skal skabes plads til flere beboere, et rigere handelsliv og flere grønne åndehuller som følge af udviklingen.
Med store byudviklingsområder som Spritten og Sygehus Nord-området i nærheden, vil Vestbyen udvikle sig kraftigt i de kommende år. Også de rekreative områder langs fjorden vil komme til at spille en større rolle, og det er derfor vigtigt at sikre gode forbindelser på tværs fra Plusbus til fjorden.
Trafikændringer
De fleste dele af strækningen Kastetvej-Borgergade ensrettes, og der kommer begrænsninger for svingende trafik. Derudover etableres flere nye lyskryds, så gående sikkert kan krydse busbanen. Enkelte sideveje lukkes helt ud mod Kastetvej, men de fleste steder opretholdes muligheden for udkørsel mod busbanen på Kastetvej.
Stationer i Midtbyen
- Jomfru Ane Gade
- Nytorv
- John F. Kennedys Plads / Aalborg Station
- Jyllandsgade
Midtbyen – et energisk centrum
I midtbyen mærkes byens puls. Her ligger butikker, kulturtilbud, restauranter og virksomheder side om side. Få skridt fra gågaderne møder du havnefrontens rekreative promenade langs Limfjorden. Plusbus gør midtbyen mere tilgængelig fra vest og øst, og vil være med til at forbinde destinationer i midtbyen.
Med Plusbus styrkes Østerågade og Boulevarden som gode forbindelser for fodgængere, og John F. Kennedys Plads opgraderes, så der bliver mulighed for, at flere kan bruge pladsen. Det giver bedre vilkår for bl.a. restaurations-, handels- og kulturlivet i byen.
Med nærhed til de fleste af byens andre vigtige byrum og pladser, fx havnefronten, Toldbod Plads, Nytorv, Gammeltorv og Budolfi Plads, vil Plusbus understøtte transport til og fra begivenheder i byen. Midtbyen har betydning for hele landsdelen, og med den nye trafikforbindelse får flere nem adgang til den.
Trafikændringer
I Borgergade mellem Vesterbro og Vesterå bliver der fremover alene mulighed for ærindekørsel. Mellem Vesterå og krydset Ved Stranden opretholdes muligheden for bilkørsel som i dag.
Østerågade vil være forbeholdt ærindekørsel som i dag, men strækningen udvides, så Boulevarden fremover også kun vil være forbeholdt ærindekørsel. Ærindekørslen ensrettes fra Nytorv til John F. Kennedys Plads. Desuden lukkes en række sideveje helt eller delvist.
I Jyllandsgade etableres busbaner i midten af vejen. Det betyder, at man ikke kan svinge til venstre fra Jyllandsgade ind ad sidevejene. Når busbanen er etableret, skal man derfor altid køre højre ind og højre ud af sidevejene til Jyllandsgade. Derudover nedlægges kantstensparkeringen på vejen.
Stationer i Østbyen
- Karolinelund
- Eternitten
- Sohngårdsholmsparken
- Danalien
- Grønlands Torv
- Scoresbysundvej
Østbyen – et urbant hjørne
I Østbyen findes både tætte lejlighedskomplekser, villakvarterer og grønne arealer. De mange nye byggerier omkring Eternitten og langs Sohngårdsholmsvej vidner om et område i udvikling. Plusbus styrker Østbyen ved at forbinde den tættere med midtbyen og ved at skabe nye forbindelser.
Med Plusbus bliver udviklingen i Østbyen samlet omkring en mobilitetsakse, der skal gøre det attraktivt at investere i området. Det skaber plads til flere beboere, udviklingsmuligheder for virksomheder og institutioner samt bedre forbindelse til de grønne åndehuller.
Med den kommende byudvikling i form af bebyggelser i Parkbyen og ved Kollegievej, er udviklingen i byområdet allerede i fuld gang – og flere projekter forventes i fremtiden. Langs Plusbus kommer fodgængerforbindelser til Den Gamle Golfbane til at spille en stor rolle som bl.a. motionsruter.
Trafikændringer
I Bornholmsgade opretholdes trafikken næsten som i dag, men der etableres et nyt lyskryds ved Sjællandsgade, så fodgængere kan krydse vejen sikkert.
På Sohngårdsholmsvej etableres busbane i midten af vejen. Det betyder, at man ikke kan svinge til venstre fra Sohngårdsholmsvej ind ad sidevejene. Når busbanen er etableret, skal man derfor altid køre højre ind og højre ud af sidevejene til Sohngårdsholmsvej. En del sideveje lukkes, og der etableres nye lyskryds ved Magisterparken og Kollegievej.
Stationer i Universitetsområdet
- Pendlerpladsen
- Gigantium
- Pontoppidanstræde
- AAU Fibigerstræde
- AAU Fr. Bajers Vej
- Selma Lagerløfs Vej
- Servicebyen
- Aalborg Universitetshospital
Universitetsområdet - et område der rimer på udvikling
Aalborg Universitet er sammen med det kommende universitetshospital med til at skabe udvikling i byområdet. Den kommende byudvikling omkring Gigantium vil også være vigtig for området. Her er det eneste område langs med Plusbus, hvor der udvikles en helt ny bydel.
Med Plusbus vil byudviklingen i området blive centreret omkring den kollektive trafik og cykler til trods for den motorvejsnære placering. Det giver gode muligheder for at bruge flere arealer til at skabe nye grønne rum og forbindelser i stedet for bilparkering.
Med vigtige destinationer som Gigantium, UCN, Aalborg Universitet og Nyt Aalborg Universitetshospital, vil Plusbus og en kommende superrute for cyklister være afgørende for at skabe en bæredygtig byudvikling i området. Plusbus bliver et direkte link til midtbyen og resten af Nordjylland, et alternativ til bilen og motorvejen.
Trafikændringer
Den eksisterende busbane Bertil Ohlinsvej, som kører fra Grønlands Torv til Universitet forbliver næsten uændret. Gennem Universitetsområdet udvides vejen, så to busser kan passere hinanden. Der etableres lyskryds ved Frederiks Bajers Vej og Selma Lagerløfs Vej.


